Aquestes van ser algunes de les paraules que va fer servir el Conseller de Cultura, Ferran Mascarell, per referir-se a Modest Cuixart, protagonista de l’exposició “Escodriny de Cuixart. Palafrugell 1974, declaració de principis.”, inaugurada dissabte 1 de desembre al Museu d’Art de Girona.

Joan Cuixart, el Conseller de Cultura Ferran Mascarell, l'Alcalde i el Bisbe de Girona, i Victòria Pujlodevall, seguint la visita guiada per Sebastià Goday

Joan Cuixart, el Conseller de Cultura Ferran Mascarell, l'Alcalde i el Bisbe de Girona, i Victòria Pujoldevall, seguint la visita guiada per Sebastià Goday

És la primera exposició monogràfica dedicada a Modest Cuixart, cinc anys després de la seva mort. Més d’un centenar de persones van assistir a la inauguració que es va fer dissabte al Museu d’Art de Girona. Entre ells el Conseller de Cultura, Ferran Mascarell; l’Alcalde de Girona Carles Puigdemont; Monsenyor Francesc Pardo i Artigas, Bisbe de Girona; Joan Pluma, Director General de Patrimoni Cultural; Juli Fernández, Alcalde de Palafrugell; Antoni Baulida, Director dels Serveis Territorials de Cultura a Girona…

Les paraules de benvinguda van ser a càrrec del Sr. Joan Pluma, qui va cedir la paraula a Carles Puigdemont, alcalde de Girona, que va dir estar “molt content de que Girona aculli aquesta mostra”. El bisbe de Girona,  monsenyor Francesc Pardo, va definir Cuixart com un “artista entranyable” i va saludar a tots els presents amb un “benvinguts a casa”. A continuació, Sebastià Goday, comissari de l’exposició, va explicar la importància de l’obra de Cuixart els 30 anys que va viure a Palafrugell, i que constitueix el leiv-motiv de l’exposició. Victòria Pujoldevall, també comissària de la mostra i representant de la Fundació Cuixart, va agrair a totes les autoritats i la resta de assistents la seva presencia, en nom de Jordi Valls Rusinyol, president de la Fundació. La vídua del pintor va remarcar que “Cuixart és o serà un artista a l’alçada de Miró, Picasso o Dalí. I no ho dic jo, ho diu la seva obra”

Imatges de Modest Cuixart al programa "Un Tomb per la Vida" de Joaquim Maria Puyal

La cloenda va ser a càrrec de Ferran Mascarell, conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya en funcions.  Mascarell  va dir, referint-se al grup artístic “Dau al Set”, que “Cuixart pertany a una generació de gent que va fer una gran aportació al país que el país no li ha retornat”. També va voler deixar clar que artistes no tan bons han tingut darrera grans institucions que els han projectat, fent-los formar part del cànon internacional. En aquest sentit, va afegir el Conseller, “Cuixart és un dels grans. Ell ha donat molt al país, però nosaltres li hem donat poc”, i va deixar clar que aquest artista ha de formar part del cànon internacional doncs, segons paraules del propi Mascarell “Té tots els mèrits per participar-hi”.

Victòria Pujoldevall i Joan Cuixart amb el Conseller Ferran Mascarell i la resta d'autoritats, i par de l'equip de la Fundació Cuixart

Victòria Pujoldevall i Joan Cuixart amb el Conseller Ferran Mascarell i la resta d'autoritats, i part de l'equip de la Fundació Cuixart

L’acte va finalitzar després de fer un recorregut de tot els presents per l’exposició, on a més de diverses manifestacions plàstiques de l’obra de Cuixart a Palafrugell, els assistents van poder veure un fragment d’una llarga entrevista de Joaquim Maria Puyal amb Modest Cuixart, que forma part del programa que “Un tomb per la vida” va dedicar al artista. El comiat va tenir lloc després d’una sessió  de fotos de les autoritats amb l’equip de la Fundació Cuixart, i un brindis amb cava per desitjar bona sort a l’exposició.

Toni Priante Morató