CONFERÈNCIA

ART I CIÈNCIA

CONFERÈNCIA

Modest Cuixart: Art i ciència, fonts d’inspiració

“Aliats sobre el teu treball referent a la relació “between art and science”. Només albiro llums a l’horitzó la idea que en un futur no llunyà s’obrin les portes d’una exposició on científics importants parlin de ciència a través dels ulls de Modest Cuixart i la seva alquímia pictòrica

Carta a la Fundació Cuixart de Michael Schmidt neuro-cirurgià alemany en resposta a “Quina relació hi ha entre art i ciència?”.

Aquesta taula rodona està oberta al debat entorn de la vida i l’obra del pintor, la seva trajectòria artística i la seva mirada vital envers l’art, la ciència i la natura.
Està especialment estructurada com a activitat per programar a biblioteques, espais culturals, intercanvis lectius a universitats, centres cívics i associacions o plataformes de dinamització cultural.

Encisat per la màgia de la vida i el progrés de l’home, Modest Cuixart transcriu, en les seves obres, allò que va omplir el seu imaginari. Al llarg de la seva trajectòria s’obre pas el missatge d’admiració envers l’home i la natura. A les seves indagacions plàstiques es transcriuen teories universals com l’àtom, els fractals, macro i el micro cosmos, els elements fonamentals i la inquietud intel·lectual per donar resposta a l’enigma de l’univers i de la vida.
Avui correm el perill de què la ciència sigui considerada amb prou feines com una eina tècnica o econòmica que, en aquest cas, perdrà el seu atractiu per molts membres de la societat. És essencial preservar la base humanística de la ciència, veure-la com a part de la cultura i debatre sobre les fonts d’inspiració dels artistes, des de la base més filosòfica i no només estètica. Un debat al qual es convida a tothom a fer-ho, en aquesta jornada, a través de l’obra de Modest Cuixart.
La teoria primitiva que va donar origen a la química es basa en la hipòtesi teòrica, proposada per Aristòtil sobre els quatre elements fonamental per la vida. Foc, aire, terra i aigua, elements fonamentals pels quals tot està constituït segons Aristòtil.
L’alquímia va ser estudiada en una complexa xarxa d’escoles i sistemes filosòfics que abasteix almenys 2.500 anys. L’alquímia va ser una de les principals ciències precursores de les ciències modernes i moltes de les substàncies, eines i processos de l’antiga alquímia han estat usades com a pilars fonamentals de les modernes indústries químiques i metal·lúrgiques.
Cuixart es rendeix a aquell Aristòtil i a aquells pilars fonamentals de la química on l’alquímia esdevé un altre punt de referència.