Helena (detall), de Modest Cuixart. Font: Museu d’Art de Girona

“Escodriny de Cuixart, Palafrugell 1974, declaració de principis”, aquest és el títol d’una exposició, comissariada per Sebastià Goday i Victòria Pujoldevall, que ve a trencar amb l’injust oblit de l’artista Modest Cuixart per part d’institucions i museus aquests últims anys. El monogràfic podrà veure’s des de l’1 de desembre fins l’1 d’abril de 2013

El Museu d’Art de Girona és la primera institució museística del país, que sembla interessada en revifar la figura del gran artista que fou Modest Cuixart. Això ha estat possible gràcies als esforços del Departament de Cultura de la Generalitat a Girona, de la ma del seu director, el senyor Antoni Baulida; de la Diputació de Girona, dels comissaris de l’exposició Sebastià Goday i Victòria Pujoldevall, vídua del artista, i d’ Aurèlia Carbonell, cap de les exposicions temporals del Museu d’Art de Girona.

Resulta incomprensible, però feia molt de temps que no es dedicava una exposició monogràfica a un artista tan cabdal del segle XX com ho va ser Modest Cuixart. Aquest monogràfic  “Escodriny de Cuixart, Palafrugell 1974, declaració de principis”, possible gràcies als esforços coordinats de molta gent, sembla voler posar fi a aquest misteriós silenci que ha envoltat un artista cabdal del segle XX des de que morí, el novembre del 2007.

Es tracta d’una exposició centrada en l’obra pensada i creada a Palafrugell, on s’hi instal·là l’any 1974 amb la seva segona dona, Victòria Pujoldevall. Fruit d’aquest matrimoni nasqué Joan Cuixart, compositor i pianista professional i actual secretari de la Fundació Cuixart qui, conjuntament amb la seva mare Victòria i la seva companya, Silvia Arnau, estant duent a terme grans esforços per tirar endavant la Fundació Cuixart i donar a conèixer la figura i l’obra d’un artista cabdal del segle XX, potser injustament oblidat per la seva rebel·lia, independència i poca disposició a tenir una actitud gremialista o de “capelletes”.