Visites comentades

Fundació Cuixart proposa un recorregut amè i didàctic a través de la casa, el jardí i el taller de Modest Cuixart, realitzat per Joan Cuixart, fill de l’artista.

Avui és possible contemplar l’obra i conèixer el taller de l’artista que es conserva tal com era utilitzat, així com la casa modernista on va viure, actual seu de la Fundació Cuixart a Palafrugell. L’entitat organitza per a grups un recorregut guiat pels espais de Can Cuixart i personalitza aquesta activitat a cada grup. Una proposta turística i lúdica que l’entitat  està programant amb èxit  des de fa tres anys.

Taller de pintura de Modest Cuixart.

Aquest taller anomenat Taller  Victoria va ser construït l’any 1984  i va ser dissenyat per Marc Cuixart arquitecte i catedràtic , fill primogènit de Modest Cuixart i Mariona Goday. El procés creatiu del pintor Cuixart era molt intens i passava dies tancat al taller submergit en el seu somni cognitiu i creador.

S’ha conservat el taller del pintor preservant l’ambient en el que Modest Cuixart duia a terme el seu procés de creació i guarda el utensilis dels quals es servia en la disposició original segons el pintor tenia costum.

Actualment s’hi exposa una selecció d’obres de l’artista, especialment per la determinació de l’entitat de preservar la màgia del entorn molt marcat per la personalitat del pintor.

A més la vista es una experiència pel visitant que ,després de situar les obres en el seu marc historicoartístic i justificar la relació del pintor amb la intel·lectualitat i la seva relació amb les fonts d’inspiració vinculades tan amb els fonaments científics com filosòfics es convida a la lliure interpretació de l’obra de Cuixart com un relat particular que la fundació recull i contrasta per conèixer millor a l’artista en una investigació empírica i  poc usual però molt enriquidora .

La casa modernista de Modest Cuixart.

La casa Miquel, Vincke i Meyer coneguda com Casa Miquel, Es Xalet o Can Cuixart es una obra protegida com a be cultural d’interès local del municipi de Palafrugell.  A més de casa unifamiliar, era la seu surera de la Fàbrica del Suro Miquel Vincke i Meyer.

La casa és un edifici de principis del XX, aproximadament del 1910. El promotor era Joan Miquel Avellí,expert surer associat amb alemanys i forma part del conjunt arquitectònic que actualment està formada  per l’edifici del Museu del Suro, el del Museu d’escultura de la Fundació Vilacases, el de La Bòbila Nova , la plaça de Can Mario i el dipòsit Modernista.

Fins a la darrera dècada del segle XX l’edifici s‘havia atribuït  a l ‘arquitecte Josep Goday i Casals però el Museu del Suro va ampliar la recerca històrica en motiu d’ una ponència en un congrés surer titulada “Manufacturas del Corcho”  amb la que es va descobrir nova documentació dels edificis com els plànols arquitectònics signats per General Guitart.

Després de ser  casa de Miquel Avellí, ho va ser del alcalde Sunyer i la última família es la Cuixart, que encara la conserva i en té cura com a part important del patrimoni cultural que representa.